Ishrana tokom trudnoće

Navike ishrane određuju naše zdravlje u velikoj meri, medjutim, u trudnoći se sve ovo naglašava višestruko, jer postoji još jedno biće o kome treba razmišljati.

Tokom trudnoće, pravilna ishrana doprineće da se Vaša beba pravilno razvija i raste, a da se vi osećate dobro i odmorno. Svakodnevnom i raznovrsnom ishranom omogućićete ravnomeran unos hranljivih materija potrebnih za razvoj bebe.

Posledice neadekvatne ishrane po bebu jesu one u prvim danima trudnoće i u poslednjem tromesečju kada se razvija bebin mozak. Beba je u potpunosi zavisna od majke preko čijeg krvotoka dobija hranljive materije koje su joj bitni za rast i razvoj. Dakle, ako majke tokom trudnoće unosi neadkevatne satojke kroz hranu, to može u velikoj meri da naruši zdravlja Vaše bebe.  

U trudnoći su bitna ista ona pravila ishrane, kao i inače, samo malo izmenjena

  • raznovrsna ishrana
  • ishrana bogata vitaminima i vlaknima u namirnicama
  • šećer i masnoće u što manjim količinama
  • proizvodi od  žitarica svakodnevno
  • ne pušiti
  • ne unositi alkohol i droge
  • unositi dovoljno tečnosti (uz izbegavanje gaziranih i slatkih napitaka, velikih količina kafe, čaja...)
  • ne unositi sveže meso (opasnost od toksoplazmoze)
  • ne unositi nekuvano i slabo prokuvano mleko i takve proizvode  (opasnost od listerioze)

Za vreme trudnoće potrebe u kalorijama i hranjivim materijama se neznatno menjaju. Od 4. meseca trudnoće potrebno je unositi nekih 200 - 300 dodatnih kalorija na dan.

Ukupna količina unešenih namirnica ne treba da raste i velika je greška kada majke misle da treba da jedu za dvoje. Prednost treba dati namirnicama siromašnim u kalorijama, a bogatim u vitaminima i vlaknima. Dozvoljeni porast telesne težine tokom čitavog perioda trudnoće treba da bude između 11 i 15 kg.

Vrlo je bitan ravnomeran raspored obroka i izbegavanje prejedanja, kao i preskakanje obroka. 

Upotrebom jodirane soli možete sprečiti nedostatak joda u ishrani. Dovoljan unos joda osiguraćete i redovnim unosom morske ribe i mleka.

Dnevni unos tečnosti treba da iznosi između 1 - 1.5 l. Izbegavajte gazirane napitke, kafu, neke čajeve, a unosite više vode i voćnih (prirodnih) sokova.

Mleko i mlečni proizvodi

Hranljive materije Preporučena količina Preporučene namirnice Namirnice za izbegavanje
Proteini

Prvih šest meseci 400-500ml na dan punomasnog mleka

20-30 g sira na dan

Pasterizovano mleko, jogurt, kefir, kiselo mleko, pavlaka, masni sir Obrano mleko (manjak vitamina A, D, E, K)

Kalcijum, fosfor, magnezijum, cink, jod

Nakon 6. meseca 500-600 ml mleka na dan

50g sira na dan 

 

Voćni jogurti, mlečni deserti

Vitamini A, B1, B2

Kajmak i sveži sir (manjak kalcijuma)

 Jaja

Hranljive materije Preporučena količina Preporučene namirnice Namirnice za izbegavanje
Proteini

2-3 jaja na nedeljnom nivou

Jaja kupljena u prodavnicama (u toku letnjih meseci izbegavati kupovinu  na pijaci) 

Obratiti pažnju na jela kojima su dodata jaja

 

Mikroelementi

Vitamini A, B2, D

Meso i proizvodi od mesa

Hranljive materije Preporučena količina Preporučene namirnice Namirnice za izbegavanje
Proteini

Dnevno 100-120g posnog mesa (piletina, teletina)

Sve vrste posnog mesa 

Suhemosnati proizvodi, dimljeno i suvo meso, konzervirani proizvodi
Gvoždje, cink, bakar

Vitamini B1, B6

Hleb

Hranljive materije Preporučena količina Preporučene namirnice Namirnice za izbegavanje
Sadrži vlakna (crni i ražani hleb)

3-4 komada hleba na dan

Crni hleb, hleb sa zrnima i žitarice 

Beli hleb, tost

Mikroelementi

Svaki drugi dan jedan obrok od zobenih pahuljica sa mlekom

Vitamini B1, B6, folna kiselina

Krompir

Hranljive materije Preporučena količina Preporučene namirnice Namirnice za izbegavanje
Proteini


Tri krompira srednje veličine na dan

 

 

Kuvani krompir, pire, knedle, njoke

 

Pomfrit, čips, zapečeni krompir, prženi krompir


Vlakna

Vitamini B1, B2, C

Riba

Hranljive materije Preporučena količina Preporučene namirnice Namirnice za izbegavanje
Proteini


Nedeljno 1-2 porcija ribe

 

Morska riba, koja je bogata jodom

 

Haringa, jegulja, tovljeni šaran (visok sadržaj masnoće)

Riba

Masti

Hranljive materije Preporučena količina Preporučene namirnice Namirnice za izbegavanje
Vitamini rastvorljivi u mastima (A, D, E, K)

30 g putera, margarina, i 10 g biljnog ulja

Suncokret, palmino ulje, devičansko maslinovo ulje Životinjske masti (nizak sadržaj vitamina, kao i linolske kiseline)

Povrće

Hranljive materije Preporučena količina Preporučene namirnice Namirnice za izbegavanje
Vitamini

Dnevno 100-200 g svežeg povrća

Paprika, šargarepa, spanać. brokoli, kupus, luk, paradajz...

Konzervirano povrće

Vlakna

Mikroelementi

Voće

Hranljive materije Preporučena količina Preporučene namirnice Namirnice za izbegavanje
Vitamini 100-200 g svežeg voća na dan i jedna čaša cedjenog soka bez šećera Sve vrste svežeg voća
Banane i groždje (visok sadržaj šećera), voćni sokovi sa šećerom, konzervirano voće

Mikroelementi

Vlakna

Tečnosti

Prednosti Preporučena količina Preporučene namirnice Namirnice za izbegavanje
Povoljno funkcionisanje rada bubrega

1-1,5l dnevno (uključujući supe, čorbe, mleko)

Obična voda, mineralna voda, voćni čajevi, sokovi cedjeni, bez dodatka šećera

Sve vrste sokova sa šećerom, kafa, neki čajevi, alkohol, gazirana pića

Izbacivanje toksina


Slatkiši

Nedostaci Preporučena količina Preporučene namirnice Namirnice za izbegavanje
Nepotrebne, suvišne kalorija
Po mogućnosti izbegavati

Na žalost, ne postoji preporuka

Svi slatkiši

 

 

 

lanac apoteka filly farm 

 

  

 

  

 

 

 

Bolnica menssana                  

 

 

 

Go to top